Informatie voor nabestaanden

Verlies is ingrijpend en betekent altijd verandering

Er is een onafhankelijke, landelijke organisatie die met uitvaartondernemingen samenwerkt en voor nabestaanden zorg op maat regelt. Deze service is geheel vrijblijvend en gratis voor de nabestaanden. Als uw uitvaartonderneming samenwerkt met de organisatie Nunazorg wordt u ongeveer 6 weken na de uitvaart gebeld.

Vragen en emoties
Verlies van een dierbare is ingrijpend en betekent altijd verandering. “Waar moet ik beginnen?”, “Wat vang ik nu met mijn leven aan?”, “Wat heb ik allemaal te regelen?” zijn vragen die mensen stellen nadat ze een verlies hebben geleden.

Niet iedereen kan zelf met deze vragen uit de voeten. Nunazorg helpt u, als u daar behoefte aan heeft, een antwoord te vinden op praktische vragen en met eventuele emotionele hulpvragen zoals: “Is het normaal wat ik nu ervaar?” en “Hebben anderen dit ook?”

Het eerste gesprek
Ongeveer 6 weken na de uitvaart neemt een medewerk(st)er telefonisch contact met u op om te vragen hoe het met u gaat. Tijdens dat gesprek kunt u uw verhaal nog een keer vertellen en bespreken we met u de volgende vragen:

Hoe gaat het met u?
Hoe kijkt u terug op de uitvaart?
Ervaart u voldoende steun uit uw omgeving?
Kunnen we u ergens mee helpen?

Als u dat prettig vindt kan de medewerk(st)er bij u thuis komen voor een gesprek. Dat hoeft niet meteen, dat kan ook later nog een keer.

Als u het fijn vindt neemt de organisatie na een bepaalde periode nog een keer contact met u op. Dit doet zij omdat gebleken is dat veel vragen niet direct na het verlies ontstaan, maar pas in een later stadium.

Oplossingen zoeken
Als u vragen heeft gaat Nunazorg op zoek naar de beste oplossing voor uw situatie. Nunazorg helpt met het vinden van handige informatie, wijst u op organisaties die u verder kunnen helpen, en ondersteunt u met het maken van een afspraak met eventuele hulpverleners. Na het wijzen op de passende zorg houdt Nunazorg het contact met u om er zeker van te zijn dat het de beste zorg is voor uw situatie en of het voldoende is. Zij houden het contact met u zolang als u dat prettig vindt.

U kunt ook altijd zelf nog bellen
Na het telefonisch contact is de medewerk(st)er het aanspreekpunt voor alles waar u tegenaan loopt. U kunt hem of haar altijd zelf bellen voor advies, vragen of hulp.